söndag 25 september 2011

Lidingöloppet avklarat

Så var det då avklarat för i år, Lidingöloppet alltså. Det man inte kan klaga på är vädret, en kristallklar höstmorgon med några få plusgrader, sen värmde solen sakta men säkert upp landskapet så att det till start var 15 grader, helt perfekt eftersom det var lite svalare i skogen där solen inte kom åt.

Kan inte heller klaga på mitt lopp med tanke på att jag inte alls toppat formen med intervaller och fartpass, hade inte något specifikt mål mer än att försöka göra ett väldisponerat lopp. Det är lite svårt att få till detta på Lidingö när alla panikrusar i starten för att inte hamna i kön när det blir smal körväg redan efter 1 km: Värst är det i startled 1C där jag alltid hamnar nu för tiden. Jag tog det medvetet förhållandevis lugnt denna första kilometer och även några till, istället för att jaga luckor i kön utnyttjade jag tillfällen när dom dök upp. När vi rundat Kyrkviken efter 8 km var kön så uttänjd att det efter det bara var att springa på i stort sett.

Psykologiskt var det ett perfekt upplägg, sprang förbi folk hela tiden. Från där den smala vägen börjar efter 1 km till någon meter före mållinjen, väldigt mentalt stärkande när man passerar en efter en och känner sig stark. Någon enstaka kom naturligtvis förbi mig också och några passerade växelvis, bl.a. Gunnila som jag fick ge mig mot när hon passerade för 3:e gången strax före Abborbacken för att gå i mål på nytt VLK rekord på damsidan. Höken dök upp framför mig i backen med 2 km kvar, det gick tugnt för han då efter en stark början så det blev en snabb passage i backen. Många blev passerade, jag låg på 2036:e plats bland herrarn efter 5 km men slutade 828. Uppmot 1200 löpare passerade på 25 km, även om några av dessa fanns i senare startgrupper så var det säkert över 1000 jag sprang förbi, en löpare var 25:e meter i snitt, kul och stärkade var det som sagt.

Några saker måste jag däremot klaga på...

Man kan tycka att arrangörerna av Lidingöloppet börjar bli lite väl snikna, eller vad skall man säga när man får betala 40 + 20 kr för transport av ombyte och värdesaker från Lidingövallen till målet, räcker inte den redan höga startavgiften och att alla loppen växer så det knakar och blir fyllda till max. När det dessutom är för 47:e gången så borde det mesta av investeringar och annat som behövs vara gjorda.

Nästa klagan är på vår statliga television som vi i princip är tvugna att finansiera varken vi vill se den eller inte. Jag har i princip slutat titta på de sportnyheter om finns, det är nästan precis lika illa där som i alla tidningar, det existerar bara fotboll i huvudet på våra sportjournalister, möjligen uppblandat med lite motor, golf och ishockey. Eller vad skall man säga, jag kollade på Sportnytt i går mest för att få mina farhågor bekräftade. Här är världens största löparhelg i gång med över 40.000 deltagare mindre än 1 mil från TV-huset. Under ett 15 minuter långt Sportnytt kl 19.45 i går nämns inte detta med ett enda ord, samtidigt på dessa 15 minuter lyckas man klämma in 3 block om fotboll, det börjar med fotboll, är fotboll mitt i och slutar med fotboll. I Lidingös alla lopp finns det allt, elit, bredd och ungdomar, det finns hur många möjligheter som helst för olika vinklingar på ett reportage, men det är klart, man kan ju bli skitig om fötterna om man måste kliva ned från pressläktaren, det är ju ingen garanti för att solen skiner som den gjorde.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar